Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van askonijo - WaarBenJij.nu Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van askonijo - WaarBenJij.nu

Jasper

Door: Koen

03 Augustus 2016 | Canada, Jasper Park Lodge

Vanochtend redelijk vroeg wakker geworden, rond 8.30 uur, en heerlijk gedoucht. Het is een kleine 10 minuten lopen naar de doucheruimte, maar in deze natuur, bij deze temperatuur, is dat niet erg.
Daarna ontbeten en op pad naar Maligne Lake. Het is ongeveer 43 kilometer rijden, dus een klein uurtje. As wilde vandaag wel rijden, dus zo is het ook gegaan. Af en toe heb ik wat aanwijzingen gegeven tijdens het rijden, omdat het toch wennen is. Maar het ging uitstekend! Onderweg zagen we weer een beer in de berm. Dit keer was het een jonge zwarte beer die op bessenjacht was. Nina had ‘m volledig in beeld, dus mooie foto’s kunnen maken. Het blijft bijzonder dat je dit tegenkomt in de berm van de weg.
Maligne Lake is het grootste meer in de Canadese Rocky Mountains. Het is ongeveer 22 kilometer lang. In het meer ligt een eilandje, Spirit Island genaamd, waar je alleen met de boot kunt komen. Eerst maar even koffie met een lekker hapje erbij (muffins, scones, e.d.). Daarna wilden we naar Spirit Island, maar helaas waren alle boottochten al uitverkocht voor vandaag, dus zijn we maar gaan wandelen. We hebben de Mary Schäffer Loop gelopen (een schrijfster die in 1908 het meer opnieuw had ontdekt). Een route van 3,2 kilometer dwars door de bossen. Erg mooi weer. Helaas geen beren en elanden gezien (alhoewel Nina ze het liefst ziet vanuit de camper), maar wel verschillende eekhoorns. Daar heeft Nina weer mooie foto’s van. Wel hebben we een bosje beren-haren in een bessenstruik gezien.
Na afloop nog wat gedronken en toen weer terug naar Jasper. Daar zijn we op het terras van de Jasper Brewing Company gaan zitten. Zij brouwen hun eigen bier in de kroeg, zes stuks. Ik had een “proeverijtje”, een klein “kratje” met kleine glaasjes van alle zes de bieren. Leuk om zo de verschillende lokale bieren te proeven. Omdat we ook wel wat trek hadden gekregen, bestelden we maar wat tortillachips. Kregen we een grote koekenpan vol met tortillachips, pepers, uien, olijven, kip, guacemole (hoe schrijf je dat?), zure room en chilisaus. Lekker hoor!!!!
Lekker zitten kletsen op het terras en Nina en Joram hebben even snel gebruik gemaakt van de wifi. Contact met hun vrienden en collega’s is toch heel belangrijk, merken we. Ik heb even de reacties op de blogs opgehaald. Het is leuk om te lezen wat jullie ervan vinden. Aangezien ik nog trek had, hadden we nog een schaaltje met “kipkluifjes” genomen. As een paar, Joram een paar en ik de rest. Weer lekker!
Daarna nog wat boodschappen en weer terug naar de campground. Onderweg hadden we een klein buitje en direct ook een dubbele regenboog. Mooi hoor!
Nina en Joram hebben meteen weer een fikkie gemaakt en As en ik de dagboeken geschreven. En dat allemaal buiten, bij een heerlijke temperatuur. Echt vakantie!
Nog even wat vragen van jullie kant beantwoorden:
• Nee Willem, de meren zijn niet heel koud, je kan er gewoon in zwemmen. Alleen niet in de gletsjermeren.
• Het weer is hier over het algemeen prima, goede temperatuur en af en toe een buitje. Dat schijnt erbij te horen in de Rocky Mountains. Zo is het zonnig, dan even een buitje, dan weer zon. We hebben één middag echt regen gehad.
• Nee Suus, er zitten hier geen ijsberen! Wel bruine en zwarte en we hebben tot nu toe alleen zwarte beren gezien.
• Peter, het ligt niet aan de router, er is hier gewoon weinig bereik omdat we in de bergen zitten.
Nou, dat was het weer, dat was het weer. Oet morn!

• 05 Augustus 2016 - 07:46

Susan Van Der Houwen:

Wat een gave vakantie, zelfs beren gezien! De natuur ziet er ook prachtig uit. Leuk om jullie belevenissen te lezen. Tot gauw!