Banff-Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van askonijo - WaarBenJij.nu Banff-Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van askonijo - WaarBenJij.nu

Banff-Jasper

Door: Koen

01 Augustus 2016 | Canada, Jasper Park Lodge

Ik werd om 7.00 uur wakker en toen zat Joram al overeind. Ik schrok me rot! Maar hij was “gewoon al wakker”. Mooi, kon hij snel gaan douchen. Ik erachteraan en even later As en Nien ook. Was wel nodig, want de komende drie dagen hebben we geen douches e.d.
Na het ontbijt in de camper (het was te koud om buiten te eten) zijn we gaan rijden. Eerst even tanken en toen door richting Lake Louise. We namen niet de snelweg, maar de Bow River Highway, een mooie route parallel aan de snelweg. En inderdaad, het is een prachtige route. Niet te snel rijden en mooi uitzicht. Op een gegeven moment zagen we allemaal auto’s in de berm staan. Dat betekent meestal dat er iets te zien is. En ja hoor, onze eerste beer was een feit! Een zwarte beer stond lekker in de berm bessen te grazen. Gek hoor, dat je zo’n dier vlak bij je auto ziet lopen. Toen weer door naar onze eerste bestemming.
Lake Louise schijnt zo mooi te zijn, dat iedereen het wil zien. Nou, dat hebben we gemerkt! Zware file en verkeersregelaars. Kortom, we zijn omgekeerd zonder Lake Louise gezien te hebben. Ik weet niet of we dat overleven, maar we hebben de gok toch maar genomen.
Vanuit Lake Louise koers gezet richting Jasper via de Icefields Parkway, waar we de komende drie nachten verblijven. Onderweg is er heel veel te zien, dus de verwachtingen waren hooggespannen. Toen weer door om vervolgens te stoppen bij Peyto Lake. Dit is dus wat je verwacht bij Canada. Een turquoise meer in een waanzinnig mooi dal. Hiervoor zijn we gekomen! We hebben veel foto’s gemaakt en genoten van het uitzicht. Maar op een gegeven moment moet je toch weer verder. We kwamen al snel bij de Mistaya Canyon, iets waarvan de reisgids zegt dat je het niet mag missen. Nou, dat klopt! Waanzinnig mooi daar; enorm snel stomend water, hemelsblauw van kleur en ijskoud. Prachtig! We hadden allemaal een déjavu van IJsland. Ook daar weer een poos gebleven om te genieten van de bijzondere omgeving en mooie foto’s te maken. Er waren veel paden met grote stenen en klein grind. Joram loopt eroverheen alsof het asfalt is, leuk hoor. Hij is echt in zijn element in dit soort omgevingen. Maar ja, ook hier moesten we weer door. Onderweg nog wat gerten of heiten, we weten het niet zeker. Ze zagen eruit als herten, maar hadden ook iets weg van geiten. Mooie hoorns op hun kop.
Volgende stop was Columbia Icefield. Hier liggen drie gletsjers die op één punt bij elkaar komen. Je weet net wat je ziet! Begin augustus, volop sneeuw en ijs. Wat een geweldig uitzicht weer. We zijn naar de grootste gletsjer gelopen, maar we konden er niet op vanwege het gevaar van spleten in het ijs. Ook dat kennen we van IJsland; je kan er zomaar in vallen en niemand vindt je ooit meer terug. Er stonden daar heel veel “steen mannetjes”. Dat zijn stapels stenen die je overal ter wereld ziet, dus ook hier, en die gemaakt zijn door wandelaars. De eerste wandelaar die op die plek komt legt de eerste steen neer. De tweede legt er een steen bovenop enzovoort. Bij de gletsjer stonden er tientallen. Erg leuk om te zien.
Inmiddels was het eind van de middag en wilden we wel iets eten en drinken. Aan de overkant van de weg stond een restaurant, dus dat kwam mooi uit. Het eten was niet geweldig, maar we waren moe van alle ervaringen en dan smaakt alles.
Uiteindelijk in één keer door naar Jasper. Vlak voor de camping zagen we nog een beer in de berm van de weg. De tweede beer op één dag! Geweldig! Nog even terug naar “Onderweg is er heel veel te zien, dus de verwachtingen waren hooggespannen.”. Die verwachtingen zijn volledig waargemaakt. Het is zo’n ontzettend mooie route om te rijden. Na iedere bocht wacht je weer een nieuwe verrassing qua uitzicht. De Rocky Mountains zijn zo immens en prachtig! Wat mooi dat we dit mogen meemaken!
In Jasper verwachtten we een camping met helemaal niets, maar dat viel erg mee. Ze hebben douches, toiletten en een “sani place”, een plek waar we de camper kunnen legen (afvalwater) en vullen (drinkwater). Ze hebben alleen geen stroom. Maar we hebben een generator, dus dat komt goed.
De temperatuur is hier een stuk beter dan in Banff, dat scheelt zeker 10 graden. Hier houden we het dus wel uit. Ik denk dat we allemaal wel lekker zullen slapen, want het waren wel heel veel indrukken op één dag.
Joram en Nina hebben een vuurtje gemaakt en zitten inmiddels met twee meisjes uit Italië (Milaan) marshmallows te roosteren. Gezellig hoor. Heerlijk om zo in de natuur te verblijven. Lekker rustig en heel veel buiten zijn. Echt ons ding.

• 02 Augustus 2016 - 20:41

Oma Suus:

Hallo allemaal, hier even een "hier ben ik" van Oma Suus!
    Ik heb bijzonder genoten van jullie reisverslag. Heerlijk dat jullie daar zo van kunnen genieten!
    Zijn er ook ijsberen daar? Omdat er ook sneeuw is.... Je hebt gratis de ZOO erbij met al die beesten die jullie tegenkomen. Vanavond heb ik bij Ien gegeten en jullie verslagen gelezen. En ook de foto's gekeken.
    De rest van de foto's zie ik wel als jullie weer thuis zijn.
    Met mij is alles goed, vandaag ook een beetje regen gehad. Wel goed voor jullie plantjes en die van ons.
    Gijs komt af en toe kijken en dank kijkt hij van: "zijn ze soms bij jou".
    Geniet nog maar veel van alles wat je daar ziet en beleeft,
    Heb je wel je vest mee As? en Nien ook? Omdat het daar soms wel koud is... (ze zegt niets over Koen en Joram over trui of vest, beetje jammer hé),
    Pas op voor de beren en de krokodillen en grote dikke knuffels van mam/oma!! XXXXXX

• 02 Augustus 2016 - 20:47

Ineke:

Hallo lieverds!

Wat een feest toch om door zo'n prachtig land rond te rijden. Geweldig hoor, jullie zijn maar bofkonten!
    Leuk om over alles zo te lezen. dat vindt mam ook! Van die beren en slang wat minder geloof ik..
    Nou nog wat walvisjes!
    Veel plezier nog en een grote knuffel van mij!